blogg nörd?

Publicerat: 2010-03-09 / 13:13:01
yes jag har blivit blogg nörd ;) gillare iaf!
Nu ser jag att solen kikar fram, typiskt att vilda sover just nu då .
Hon har förresten blivit jätte duktig att gå lös! När man ropar kom så kommer hon (oftast om hon inte har fastnat med nosen i kiss haha) och när hon är påväg ut på vägen och jag säger "stanna" då stannar hon, duktig vovve är hon allt :) Hon sprang inte ens efter postbilen denna gång, det går verkligen framåt varje dag!
Jag och mamma ska nog göra några klick övningar med henne senare. Någon mer som tränar sin hund med klickträning? Verkar vara väldigt effektivt iaf!

DAGENS FRÅGA: HUR TYCKER NI MAN SKA UPPFOSTRA EN HUND? MED STRAFF TEX TRYCKA NER DEN I BACKEN NÄR HUNDEN GÖR FEL ELLER MED POSITIV FEEDBACK OCH BERÖMMA DEN SÅ MYCKET  ISTÄLLET NÄR DEN GÖR RÄTT ?

mitt svar: jag tycker då iaf att man ska uppfostra en hund positivt och absolut inte med straff! Att istället ge den beröm direkt när den gör rätt tror jag ger mycket. Självklart ska man ha regler och säga "Nej" när hunden gör fel, men att trycka ner vovven i backen eller att skrika åt den tycker jag är helt fel! Det känns som att man gjorde det mer förr i tiden, men det finns väl även sånna idag som gör så..
Uppfostran skall vara roligt för hunden, inte något som den tvingas till. Man vill ha en glad hund, inte en kuvad jycke som tvingats till lydnad. Det är viktigt är att man är konsekvent, bestämd, men alltid positiv mot din hund när du fostrar den. Belöna, belöna och belöna! Det fungerar för bäst de allra flesta hundar. Träna så länge din hund tycker att det är roligt. En valp är som ett barn och ska därför behandlas därefter!
Trycker du ner ditt barn i backen ? det hoppas jag inte! finns så mycket jag skulle kunna skriva om detta men ni förstår nog vart jag står i hunduppfostran!

här är bild på våran kära vilda :)



Kommentarer
Liiv | 2010-03-09 / 13:34:22

Har också gått och blivit nörd xD :D haha.

Vilken söt hund!

sophia | 2010-03-09 / 13:53:45

Gullungen då. Vilken fin bild på henne! Måste komma och mysa med henne någon dag, de va ett tag sen nu faktiskt... Undrar när...?

Ska fundera lite.

puss

Blogg:
Elin - gått ned 11 kg sen Januari | 2010-03-09 / 15:21:28

Vem ska vinna melodifestivalen enligt dig?

RÖSTA I MIN BLOGG!



:)

Sofia | 2010-03-09 / 15:33:11

sv: One tree hill är bäst! :D

Yoana, Sveriges tuffaste bloggerska | 2010-03-09 / 15:36:07

Va tycks om min nya design? :D Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: